Waarom ging berend botje naar zuid laren?

wie weet dat? in het lietje ging hij er naar toe.
maar waarom? en waarom kwam hij nooit weerom?
wat bedoelen ze er mee? dit lietje zeurt steeds in mijn hoofd. mischien gaat het weg als ik de antwoorden weet.

Toegevoegd na 3 minuten:
en waarom ging hij naar amerika?

Toegevoegd na 10 minuten:
lietje is liedje dat deed ik fout dus

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
2.2K

Het beste antwoord

Staat een hele uitleg op Wiki, misschien helpt dat om het liedje uit je hoofd te krijgen
Er zijn verschillende verhalen wie Berend wel geweest zou zijn
Een edelman, een schipper met een buitenechtelijke relatie, een boertje, een bisschop,
Kortom je kan met Berend alle kanten op :)

Toegevoegd na 12 minuten:
Deze uitleg vind ik het leukste:
Een schipper uit Gasselternijveen die een buitenechtelijke relatie in Zuidlaren onderhield. De weg van Gasselternijveen naar Zuidlaren liep via een kanaal en daarna via de Hunze ("De weg was recht, de weg was krom"). De naam Botje heeft betrekking op 's mans geslachtsdeel. Nadat hij deze bijnaam had verworven klinkt het aannemelijk dat hij naar Amerika is vertrokken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kan het niet vinden daar.
ik zie wel dat hij op een zinkend schip staat.
is berend botje gezonken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onder de tekst van het liedje staat PERSOON daar staat wie hij evt geweest zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zie het nu.
het is een website die naar onder door loopt.
hij heeft de grieken bevrijd en ging daarna naar zuid laren.
na amerika ging hij naar letland toe.
daar verdween hij.

Andere antwoorden (5)

omdat de schrijver van dat liedje dat zo heeft verzonnen, en aannemelijk, omdat zuid Laren rijmt op varen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beeld van Berend Botje staat aan de Stationsweg te Zuidlaren. Dit beeld houdt de sage van Berend Botje levend. De voorheen bestaande Stichting Recreatiebelangen Zuidlaren vatte in 1964 het plan op om een kunstwerk, voorstellende Berend Botje te realiseren. Het beeld is ontworpen door de heer Pot, destijds wonende in Son.
Het beeld werd op 1 juli 1967 door de voorzitter van het Drents Genootschap en de Culturele Raad, Dr. K. van Dijk onthuld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat we het nooit zullen weten, want hij kwam noooooit weer om..
Misschien de verkeerde weg, die was recht en die was krom..
Er waren wel veel emigranten naar Amerika..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die PrutsEinstein;

Hij had gehoord van het jazzfestival in Zuidlaren, maar toen dat toch een beetje tegenviel is hij naar Amerika, het Mekka van de jazz, vertrokken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij wilde een paard kopen op de Paardenmarkt van Zuid-laren.

http://www.zuidlaardermarkt.info/live/home.pag